Rover V8 Coupé

Rover V8 Coupé

89.900 kr.

ROVER V8 Coupé Rover P5B (B for Buick V8) Saloon og Coupé blev bygget fra 1967 til 1973, 11000 saloon og 9000 coupé. Alle med automatgear og servostyring. Langt de fleste blev solgt i England, hvor de var meget populære blandt det bedre borgerskab. Men også rock- og filmstjerner var vilde med bilerne. Den engelske regering brugte dem i mange år som minister biler og da produktionen ophørte i ´73 gemte Rover et vist antal biler, der lidt efter lidt blev solgt til regeringen så at der altid var friske P5B´er til rådighed. Også den engelske dronning kørte i mange år privat i en P5B. Der blev dog ikke bygget ret mange til eksport og denne bil er én af bare 402 ventrestyrede Coupéer, der blev bygget i hele perioden. Denne bil blev i 1968 købt af Kryolitselskabet Øresund A/S i København, hvor den kørte som direktionsvogn til midt i ´70erne. Her blev den købt af Holger Marvin Christensen, en velhavende grosserer i Smørum området, der brugte den lokalt og hele tiden passede godt på den med alle service osv, frem til midt i 1980´erne, hvor den blev parkeret i en tør garage. Først 2022 blev den fundet frem igen da boet efter den nu afdøde grosserer skulle gøres op og bilen blev derfor solgt på auktion. Den blev købt af en marinespecialist i Trørød, som gik den fuldstændig igennem mekanisk, hvor den fik alt nyt i bremser, benzin tilførsel, køling. Den blev synet aug 2023. Har kun kørt i solskins vejr siden da. Den kører, bremser og styrer rigtig godt. Den synger lidt fra bagtøjet. Samlet har bilen kørt knap 300.000km. Bilen er fuldstændig original og rustfri. Den har en unik sjæl og patina, hvilket betyder, at den er godt brugt, men stadig meget sund og reel. Byd gerne

Hjørring·5. jun.

Fremhævet
Rover P5B var en britisk ledelsesbil, der blev produceret af Rover Co. Ltd (1958-1967), Leyland Motors (1967-1968) og British Leyland (1968-1973). Den blev designet af David Bache og havde et FR-layout med en akselafstand på 2. 807 mm (110, 5 in), en længde på 4. 737 mm (186, 5 in), en bredde på 1. 778 mm (70 in) og en højde på 1. 549 mm (61 in). Salonen vejede 1. 587 kg, mens coupéen vejede 1. 571 kg. Den erstattede Rover P4 og konkurrerede med Rover P6. Der blev produceret i alt 83. 851 eksemplarer. Rover P6 var en luksusbil produceret af The Rover Company Limited mellem 1963 og 1969. Den blev designet af David Bache som afløser for den aldrende Rover P4 og blev kun solgt som sedan med en monocoque-struktur indtil 1968, hvor en stationcar-version (P6B) blev tilgængelig.